Ahlakın temeli fıtrat, referansı Allah’a inanmak zorundadır. Ahlak insan’ın Allah’ın çizdiği sınırlar içinde kalmaya razı olmaktır. Ahlak kaliteli davranıştır. Ahlakı çıkar için kullanmak ahlaksızlıktır.
Ahlak iyilik yapmanın insanda yerleşik, mutlak kayıtsız şartsız bir meleke haline gelmesidir. Zira Allah vicdanların amiridir. Ahlak dinin hem sebebi hem gayesidir. Fıtrat ahlakın alt yapısı, Din ahlakın üst yapısıdır. Ahlak yaratılmışların çocuğudur, her doğan çocuk iman fıtratı üzerine doğar.
İMDİ sen varlığını her tür sapmadan uzaklaşarak tümüyle doğru ve asıl dine, Allah’ın insanlığın özüne yaratılıştan nakşettiği fıtrata çevir, ta ki Allah’ın yarattığında olumsuz bir değişme olmasın. (30-Rum/30.ayeti.)
Ahlak iki çeşittir.
1.İncisi iyi ahlak doğuştandır.
2.İnci ise kötü ahlak sonradandır. Ahlakın çıkış noktası insanın şuurudur, Ahlak bedenin değil nefsin sıfatıdır.
En ahlaksız kimse kendisini yükletmek için birilerini alçaltmaya kalkandır. Ahlaksız güç, Ahlaksız bir zafer kazanmaktansa ahlakınla yenilmek evladır. Ahlak, usul değil asıldır.
Ahlakın merkezi din değil, dinin merkezi ahlaktır. Kendini ahlakını bozan insanda insanlık değerlerini kaybetmiştir.
Ahlak’ın mektebi yoktur, Ahlak insanın kişisel sorunudur. İnsan ahlakını aile ortamı ve yaşadığı çevreden, alır veya almaz. Çevresi güzel olanın ahlakı da güzel olur.
Müslümanların ahlakını üç şey bozmuştur
1-Saltanat.
2-Taklit.
3. Dünyevileşme.
Hakaret müminin defterinde yazmaz.
Her aldatma özünde bir aldanmaktır.
İyi bir vicdan sahibi olmadan, hiç bir hareket ahlaka dönüşmez.
Ahlak dinden önce gelir. Ahlak en manevi ve yüce değerdir.
Ahlak insandaki en faziletli değerdir.
İmam hatip ve Okul okumak insanın ahlakını geliştirmez.
Ahlak güzel huydur, bu güzel huyunu bireysel olarak yaşadığı ortamda göstermesidir. Beş vakit namaz kılmak, oruç tutmakla, Müslüman olunmaz Müslüman, Ahlak’lı ve adaletli ve dürüst olmaktır.
Hz. Peygamber müşrik bir toplumda ahlak’lı insandı. Zalim toplumlara senbol örnek olmuştur.
Çünkü sen, muhteşem bir ahlaka sahipsin.(66-Kalem/4.)
Sen kitap nedir iman nedir bilmezken de muhteşem bir ahlaka sahiptin. Din akaid, ahlak, ibadet, muamelatından oluşan dört katının ahlak olduğunu ifade eder. Hz. Aişe’in, Hz. Peygamber’in ahlakını soran birine, Siz hiç Kuran okumuyor musunuz? Onun ahlakı Kuran’dı demesi bunun ifadesidir.
Bugün ümmet iman nedir bilmezken koruduğu ahlaki standarttan kaçta kaçını sahipler.